Ett par riktigt skickliga kineser!
Vi rör oss lite västerut i dagens filmbloggande men stannar i Asien. Förra inlägget handlade om Sydkoreansk film, men nu blir det kinesiskt för hela slanten.
När jag satt och spånade lite på vilka kinesiska filmer jag skulle tipsa om så kom det sig att nästan alla de riktigt bra kinesiska filmer jag har sett var alla regisserade av två olika män. Den ena vid namn Zhang Yimou och den andra Wong Kar-wai. Så då gör jag sonika så att dessa två får representera hela det moderna filmutbudet i detta inlägg om riktigt bra filmer från Kina. Hoppas nu bara inte att bilderna blir huller och buller på andras datorer/webläsare. Om det ser rörigt ut hemma hos dig så ursäktar jag mig. Det är för övrigt bara att klicka på bilderna så blir de större...Nu kör vi!
ZHA
NG YIMOU
De flesta känner igen honom som regissören bakom filmerna Hero (Ying Xiong) från 2002 och Flying Daggers (Shi mian mai du) från 2004. Så kallad "episk wuxia" fick sig en ganska så stor beundrarskara i och med Ang Lees Crouching Tiger, Hidden Dragon (Wo hu chan long) från år 2000, och västvärlden var inte sen men att insupa fler filmer i den genrén åren därefter. Jag fick dock upp ögonen för Zhang Yimou genom hans mer renodlade fantastiska dramafilmer som han gjorde under 90-talet. Här tänker jag tipsa om främst två av dem, men uppmanar er att se alla ni kommer över. De håller nämligen väldigt hög klass, och jag har ännu inte sett en enda dålig film av honom.
Den första av mina två favoritfilmer av Zhang Yimou jag tänkte tipsa om är Den röda lyktan (Do hong deng long gao gao gua) från 1991. Den har inte bara ett härlig titel på kinesiska, varför försvenskade man den liksom? utan den har också en härlig liten story som följer:
Filmen utspelar sig i 1920-talets Kina och huvudpersonen är 19åriga kvinna Songlian, som efter att hennes far har dött måste gifta sig med en rik man vid namn Chen, och bli hans fjärde fru. Titeln refererar till att den kvinna som för kvällen skall dela säng med mästare Chen får en röd lykta tänd utanför sitt hus. Alla fruarna vill att just deras lykta skall tändas inför natten, men inte för att själva Chen skall göra dem sällskap, utan för att få den åtråvärda fotmassagen som erbjuds inför varje natt med maken.
Som man förstår så uppstår ju en viss spänning mellan alla dessa kvinnor. Deras make ser man dock inte en ansiktet på under hela filmen, utan det är kvinnorna som Den Röda Lyktan verkligen fokuserar på. En riktigt mysig och vacker film som jag tycker har allt. Lågmäld utan att vara tråkig. Skulle kunna kalla det för en "chick flick" i finkultursförpackning.
Se trailern HÄR
Den andra filmen heter Att Leva (Huozhe) och är från 1994. En film som skildrar en familjs liv i Kina från tiden före, under och efter Mao Zedongs framfart och styre. Detta görs på ett oerhört skickligt sätt och jag tog faktiskt med denna så vi kunde se den på Historia C-letionen på komvux vill jag minnas.
Ett oerhört träffande och personligt porträtt av en familjs bergochdalbane-existens i detta omvälvande skede av kinesisk historia. Där revolutionen i ena stunden är något som gynnar dem, för att i andra stunden vara påväg att förgöra dem, och så fortsätter det lite filmen igenom. Oerhört gripande och sevärt.
Se trailern HÄR (ni får ursäkta amerikanen)
Övriga filmer av Zhang Yimou som jag rekomenderar starkt är:
Vikarien (Yi ge dou bu neng shao) från 1999. Filmtipset / IMDB
Vägen Hem (Wo de fu qin mu qin) från 1999. Filmtipset / IMDB
Det röda fältet (Hon gao liang) från 1987. Filmtipset / IMDB
Ju Dou - Förbjuden kärlek (Jou Dou) från 1990. Filmtipset / IMDB
Hotell Lyckan (Xingfu shiguang) från 2000. Filmtipset / IMDB
WONG KAR-WAI
Denne regissör har skördat rätt så stora framgångar, framförallt på Cannes-festivalen. Han är också mannen bakom mina absoluta favoriter när det kommer till romantisk film. Ingen kan skildra kärlek som Wong Kar-Wai. Här följer lite exempel på det:
I två filmer; In the Mood for Love (Fa yeung nin wa) från 2000 och filmen 2046 från 2004 får vi följa en man och en kvinna (i båda filmerna spelas mannen av Tony Leung Chiu-wai), och deras passionerade stämningsfulla men ändå otroligt lågmält skildrade kärlek till varandra. En förbjuden kärlek. Blickar som möts i ultrarapid, fantastiska soundtrack, riktigt bra skådespeleri, vackert foto. Allt med dessa två filmer är bara gjort för att vara det mest romantiska som någonsin har visats på vita duken. Det är liksom i en helt annan liga än t.ex. hollywoodslisket som många annars hänvisar till när det vankas romantisk film. Iaf jag känner att det infinner sig någon sorts äkthet i dessa två filmer, och det behövs inga avancerade handlingar eller repliker. Här är det känsla i varandra bildruta, och känslan är romantisk utan att för delen vara sliskig.
Sedan är det självklart två rätt så skilda filmer, och även om de två
är sammanflätade så kan man se den ena utan den andra. Man behöver heller inte se den ena innan den andra. De fungerar som enskilda verk helt enkelt. Skall också tilläggas att i 2046, precis som i de två förekommande filmerna jag skrivit om; Att leva och Den röda Lyktan, Det röda fältet och Ju Dou - förbjuden kärlek, så spelas den kvinnliga huvudrollen av Gong Li. Sjukt begåvad kvinna.
För att ni som inte sett dem skall förstå vad jag talar om, så se trailerna HÄR och HÄR. Läs om In the Mood for Love HÄR och 2046 HÄR
Nästa film av Wong Kar-wai jag kommer tipsa om är Lyckliga Tillsammans (Chun gwong cha sit) från 1997. En lite lättsammare kärlekshistoria, men ändå med en stor dos allvar, mellan två män. Här är handlingen tagen från filmtipset.se
Ho Po-wing och Lai Yiu-fai är två homosexuella män från Hongkong som åker till Argentina för att försöka rädda sitt förhållande. Ganska snart grälar de och går skilda vägar som så många gånger förut. De träffar åter varandra efter en tid, Po-wing är nu prostituerad och Yiu-fai arbetar på en tangobar. Po-wing försöker förmå Yiu-fai att försöka igen, men Yiu-fai är tveksam till att förhållandet går att reparera igen. Yiu-fai träffar Chang från Taiwan, och denne ger Yiu-fai nya perspektiv på tillvaron.
Jag har hört ett rykte om att ingen av skådespelarna visste att motspelaren skulle vara en man när de skrev under kontraktet på att göra filmen. Detta blev en liten överraskning när de båda hade flugits till Syd
amerika och det väl skulle börja filmas helt enkelt. Som tur är blev filmen av ändå, och vilken film det blev. Urmysig är den, och får Brokeback Mountain (som om det ens går att jämföra) att se än mer ytlig och tillrättalagd ut. Sedan är ju skådespeleriet och fotot i Lyckliga Tillsammans överlägset. Här får vi för övrigt se Tony Leung Chiu-wai igen, denna gång som som Lai Yiu-fai.
Se trailern HÄR
Två andra nästan lika bra filmer av Wong Kar-wai är:
Chungking Express (Chung Hing sam lam) från 1994. Filmtipset / IMDB
Helgon i Neon (Duoluo tianshi) från 1995. Filmtipset / IMDB
Ps: Undvik Wong Kar-wais försök till att göra film med engelsktalande skådespelare. Filmen My Blueberry Night är nämligen nästintill värdelös. Trots skådespelare i form av Jude Law och Natalie Portman. Låt denna film heller inte bli avgörande för om ni skall se några av hans andra filmer, om ni skulle ha sett bara denna.
Hoppas detta har varit till nöje för någon, nu när jag lagt ner all den här tiden på fanskapet.
Glutta vidare min vänner. Glutta vidare!...
När jag satt och spånade lite på vilka kinesiska filmer jag skulle tipsa om så kom det sig att nästan alla de riktigt bra kinesiska filmer jag har sett var alla regisserade av två olika män. Den ena vid namn Zhang Yimou och den andra Wong Kar-wai. Så då gör jag sonika så att dessa två får representera hela det moderna filmutbudet i detta inlägg om riktigt bra filmer från Kina. Hoppas nu bara inte att bilderna blir huller och buller på andras datorer/webläsare. Om det ser rörigt ut hemma hos dig så ursäktar jag mig. Det är för övrigt bara att klicka på bilderna så blir de större...Nu kör vi!
ZHA

De flesta känner igen honom som regissören bakom filmerna Hero (Ying Xiong) från 2002 och Flying Daggers (Shi mian mai du) från 2004. Så kallad "episk wuxia" fick sig en ganska så stor beundrarskara i och med Ang Lees Crouching Tiger, Hidden Dragon (Wo hu chan long) från år 2000, och västvärlden var inte sen men att insupa fler filmer i den genrén åren därefter. Jag fick dock upp ögonen för Zhang Yimou genom hans mer renodlade fantastiska dramafilmer som han gjorde under 90-talet. Här tänker jag tipsa om främst två av dem, men uppmanar er att se alla ni kommer över. De håller nämligen väldigt hög klass, och jag har ännu inte sett en enda dålig film av honom.

Filmen utspelar sig i 1920-talets Kina och huvudpersonen är 19åriga kvinna Songlian, som efter att hennes far har dött måste gifta sig med en rik man vid namn Chen, och bli hans fjärde fru. Titeln refererar till att den kvinna som för kvällen skall dela säng med mästare Chen får en röd lykta tänd utanför sitt hus. Alla fruarna vill att just deras lykta skall tändas inför natten, men inte för att själva Chen skall göra dem sällskap, utan för att få den åtråvärda fotmassagen som erbjuds inför varje natt med maken.

Som man förstår så uppstår ju en viss spänning mellan alla dessa kvinnor. Deras make ser man dock inte en ansiktet på under hela filmen, utan det är kvinnorna som Den Röda Lyktan verkligen fokuserar på. En riktigt mysig och vacker film som jag tycker har allt. Lågmäld utan att vara tråkig. Skulle kunna kalla det för en "chick flick" i finkultursförpackning.
Se trailern HÄR

Ett oerhört träffande och personligt porträtt av en familjs bergochdalbane-existens i detta omvälvande skede av kinesisk historia. Där revolutionen i ena stunden är något som gynnar dem, för att i andra stunden vara påväg att förgöra dem, och så fortsätter det lite filmen igenom. Oerhört gripande och sevärt.
Se trailern HÄR (ni får ursäkta amerikanen)
Övriga filmer av Zhang Yimou som jag rekomenderar starkt är:
Vikarien (Yi ge dou bu neng shao) från 1999. Filmtipset / IMDB
Vägen Hem (Wo de fu qin mu qin) från 1999. Filmtipset / IMDB
Det röda fältet (Hon gao liang) från 1987. Filmtipset / IMDB
Ju Dou - Förbjuden kärlek (Jou Dou) från 1990. Filmtipset / IMDB
Hotell Lyckan (Xingfu shiguang) från 2000. Filmtipset / IMDB

Denne regissör har skördat rätt så stora framgångar, framförallt på Cannes-festivalen. Han är också mannen bakom mina absoluta favoriter när det kommer till romantisk film. Ingen kan skildra kärlek som Wong Kar-Wai. Här följer lite exempel på det:

Sedan är det självklart två rätt så skilda filmer, och även om de två

För att ni som inte sett dem skall förstå vad jag talar om, så se trailerna HÄR och HÄR. Läs om In the Mood for Love HÄR och 2046 HÄR

Ho Po-wing och Lai Yiu-fai är två homosexuella män från Hongkong som åker till Argentina för att försöka rädda sitt förhållande. Ganska snart grälar de och går skilda vägar som så många gånger förut. De träffar åter varandra efter en tid, Po-wing är nu prostituerad och Yiu-fai arbetar på en tangobar. Po-wing försöker förmå Yiu-fai att försöka igen, men Yiu-fai är tveksam till att förhållandet går att reparera igen. Yiu-fai träffar Chang från Taiwan, och denne ger Yiu-fai nya perspektiv på tillvaron.
Jag har hört ett rykte om att ingen av skådespelarna visste att motspelaren skulle vara en man när de skrev under kontraktet på att göra filmen. Detta blev en liten överraskning när de båda hade flugits till Syd

Se trailern HÄR
Två andra nästan lika bra filmer av Wong Kar-wai är:
Chungking Express (Chung Hing sam lam) från 1994. Filmtipset / IMDB
Helgon i Neon (Duoluo tianshi) från 1995. Filmtipset / IMDB
Ps: Undvik Wong Kar-wais försök till att göra film med engelsktalande skådespelare. Filmen My Blueberry Night är nämligen nästintill värdelös. Trots skådespelare i form av Jude Law och Natalie Portman. Låt denna film heller inte bli avgörande för om ni skall se några av hans andra filmer, om ni skulle ha sett bara denna.
Hoppas detta har varit till nöje för någon, nu när jag lagt ner all den här tiden på fanskapet.
Glutta vidare min vänner. Glutta vidare!...
Trackback